Saturday, June 20, 2009

En samfunnsdebattants bekjennelser

Har jeg din oppmerksomhet? Ble du nysgjerrig av den listige overskriften min? Lurer du på hvem nazihoren er, og hvem som skal ta henne? Da må du lure lenge, for her står det ingenting om nazihorer.

Det var bare noe jeg fant på. Ha ha! Tenk at du falt for det gamle trikset. Du er visst ikke bortskjemt med seriøs journalistikk, hva?

Egentlig ville jeg snakke om noe helt annet: Det ryktes at jeg er sitert i Dagbladet. Opplysningene er vanskelige å etterprøve, da jeg for tiden boikotter denne brochuren, men hvis det medfører riktighet er det første gang de nevner meg siden våren 1992 ("187 biler utsatt for hærverk i Bergen").

Jeg antar at dere plebeiere som aldri har blitt sitert i Dagbladet bare sånn halvveis forstår rekkevidden av denne skjellsettende hendelsen, og den eleverte status den medfører. Yes – nye visittkort med teksten: Mikkel Grüner - sentral samfunnsdebattant er allerede bestilt.

Når jeg fra nå av uttaler meg offentlig vil det være med samme tyngde som en Hanne Nabintu Herland, en Nina Karin Monsen, en Vampus eller en Snåsamann. Jeg vil forlange respekt for mine synspunkter, uansett hvor outrerte de måtte virke på allmuen. Man er da tross alt samfunnsdebattant.

Siden vi nå snakker om samfunnsdebatt: Jeg tok meg en liten samfunnsdebatt her om dagen. Vi var en del sentrale samfunnsdebattanter som drev og debatterte litt om samfunnet. Som vanlig brukte vi sosiale media - i dette tilfellet var det Twitter, men det kunne like gjerne vært på en blogg, eller på Facebook eller Myspace eller LiveJournal – uansett så falt snakken på Dagbladet.

Vi luftet synspunktene våre i en frisk og åpen debatt, uten å la oss kue av smålige konvensjoner, og etterpå så twittret jeg litt om hva vi var kommet frem til. Som alle samfunnsdebattanter vet er det viktig å bruke #hashtags i samfunnsdebatten, og derfor tagget jeg tweetsene mine med #Dagbladet. Lite ante jeg at de frekke Dagbladet-journalistene sto på lur for å stjele mine tweets! De ville vist ha litt samfunnsdebatt på sine sider, og det er jo greit, men kan de ikke spørre først?



Ikke nok med at de stjal tweetsene mine, søren meg om de ikke klaget på innholdet og stilte spørsmålstegn ved kildene mine! Tweetsene mine utløste nemlig sporenstreks en utveksling av DM (det betyr Director's Massage, for dere plebeiere som ikke er hip to the beat on the corner of the street) med en journalist.

Jeg har skjult identiteten til Dagbladet-journalisten, ikke fordi han sa noe han burde skamme seg over, men fordi DM er en ytterst privat og intim kommunikasjon, nærmest som et stjålent kyss i en mørk låve med din fjortenårige kusine:



Jeg har ennå ikke hørt noe fra dem, men venter svar en av dagene. Det blir veldig spennende å høre hvilke #hashtags Dagbladet har kjøpt rettighetene til. Jeg holder en knapp på #nazihore, #pedohore, #forhud, #islamkritikk og #krigsbombe.

Vi ses i samfunnsdebatten!

10 Comments:

Blogger dagfinn said...

Skjønner ikke dette med snåsamannen. Kan det virkelig stemme at det bare er én mann i snåsa? Og er han gift med snåsadamen?

10:20 pm  
Blogger Mikkel said...

Hver morgen går han tur med snåsahunden.

11:28 pm  
Anonymous Goredom said...

Er det mulig å kjøpe seg eiendomsrett på #hashtags? som feks #Dagbladet?

12:26 am  
Blogger mrtn said...

Goredom: Nei, hashtags er offentlige. Og uansett om noen eide dem, så ville man ikke kunne håndheve forbudet mot misbruk skikkelig.

2:19 am  
Blogger Mikkel said...

Du er bare misundelig fordi du ble feilsitert i Dagbladet.

8:50 am  
Blogger mrtn said...

At jeg ble feilsitert synes jeg bare er passende. Jeg har ikke lyst til å bli rettsitert når saken er så grum.

10:15 am  
Blogger LenaSG said...

Har de sitert deg i Dagbladet? Har du fått pupper/blitt rasist/begått drapsmord eller noe?

9:31 pm  
Blogger Mikkel said...

Ja.

11:00 pm  
Blogger LenaSG said...

Han skulle aldri ha reist til storbyen.

11:48 pm  
Blogger mrtn said...

Til å begynne med klarte jeg ikke å fungere i storbyen, men etter et par måneder så var det som om noe skrøpelig og vakkert inni meg døde, og da ble alt mye lettere.

12:17 am  

Post a Comment

<< Home