Wednesday, January 14, 2009

Jeg gider næsten ikke sproget og kan ikke finde det

Det er tomt her inde. Sproget har flyttet sig ud af sig selv
Og kun knoglerne ligger tilbage. Språket bor ikke her lenger,
Har reist langt vekk og blitt til støy på en øde øy.
Vi må finne språket! Vi reiser ut for å finne språket.

Vi hører bråket når vi nærmer oss språket. Vi hører nedslagene
Langt inne i hverdagene. Gjennom gifttåkene skimter vi skriftspråkene,
De skriver hverandre i filler helt til de faller. Men slaget om sproget
Kan ikke vindes fordi sproget ikke findes i det hele taget, eller noget.

Gud velsigne sproget. Sproget er en knogle pillet af en rovfugl.
Du kan få en røvfuld. Du kan desuden få huden fuld på hundrede måder,
Du kan få en lammer, jeg kan slå dig med en hammer fordi du stammer.
Hvem har du kysset i dit talerør, lille Ann Mari?

De snakker ikke om andet der nede på heden for tiden. De har
knald i låget. Geden halter fordi nogen eller nogle
Har skrevet med blæk i margen af den knogle
Som er sproget.

13 Comments:

Anonymous Martin said...

Ditt forfatterskap har gått inn i sin "språkkritiske" fase, ser jeg. Toppers!

8:25 am  
Blogger Mikkel said...

Ja, kan du ikke lige vise mig hvor forfatterskabet skal stå?

12:04 pm  
Blogger mrtn said...

Prøv borte til høyre for bokhyllen. De går så godt sammen. Men du må kanskje male det litt.

3:21 pm  
Blogger Lasse said...

Det var godt! siger jeg bare.

4:26 pm  
Blogger Susanne said...

Jøss, 1-2-3 og du debuterer med en fiks lille kortprosasamling; lystige småironiske tekster om hunde og bedsteforældre, typisk ung frisk samtidslitteratur fra Vestlandet!

6:31 pm  
Blogger mrtn said...

Susanne er altså kvalifisert og praktiserende litteraturkritiker, bare så du vet det.

6:32 pm  
Blogger Mikkel said...

Se, det er nøjagtig derfor jeg prøver at undgå modersmålet, for så må jeg høre på sådan nogle som Jer komme og være kvalifiserede. Som de sagde til mig i Forsvaret: "Nu skal De ikke være så intelligent, Grüner."

6:46 pm  
Blogger Susanne said...

En ting er at være kvalificeret, en helt anden ting er at få løn for sit arbejde.

6:52 pm  
Blogger Mikkel said...

Money will be there when you ask for it, but a good retainer is hard to find.

7:14 pm  
Blogger Susanne said...

You mean a samurai? I'm confused now.

9:17 pm  
Blogger Susanne said...

Oh, you fortune cookie, you.

9:19 pm  
Blogger Mikkel said...

yes, like a samurai.

10:34 pm  
Blogger Mikkel said...

"A servant or follower of a noble, esp. one that has worked for a person or family for a long time."

10:35 pm  

Post a Comment

<< Home