Saturday, October 28, 2006

Nordisk Råd

Hallaisen kamerater. Jeg bliver nødt til at spørge jer til råds i en sag som ikke angår de engelsktalende, derfor dette ældgamle ninjatrick.

For et års tid siden faldt jeg over en nystartet blog som så ud til at være skrevet af en fjorten år gammel pige. Hun havde skrevet to-tre poster med haltende digte, men havde endnu ikke fået en eneste kommentar. Udfra den øverste post at dømme var hun ved at give op, og det var jo lidt synd.

For at glæde hende (og selvfølgelig vinde hendes tillid så jeg senere kunne voldtage og dræbe hende) lagde jeg derfor en lille opmuntrende hilsen. Det skulle vise sig at være en fatal fejl som har forfulgt mig siden.

Det var nemlig slet ingen lille pige, som jeg var blevet ledet til at antage af de naive tekster, og ikke mindst det søde profilbillede af en hvid, fluffy kanin der holder en fjerpen. Istedet var der tale om en granvoksen, åbenbart psykisk syg englænder med et imponerende fritidsproblem.

I kan ikke have undgået at lægge mærke til ham. På trods af at jeg dagligt sletter tre til fire af hans mest volapykkede kommentarer insisterer han alligevel på at bombardere os med sit tågede savl. Det er mildt sagt røvirriterende.

Gudskelov virker det dog som om hans sindslidelse er cyklisk, for med jævne mellemrum forsvinder han, gerne i lange perioder af gangen -- for så at vende tilbage. Enten har han kun adgang til computer når han er indlagt, eller også er det omvendt, hvad ved jeg.

På en måde har han været som et slags husspøgelse (eller måske snarere en dement havenisse) her på SHÄDY ÄCRES. Han dukker op fra tid til anden, pludrer glad sit vrøvl, og bliver så borte igen. Jeg har da også indtil nu vurderet ham som harmløs, og derfor givet ham lidt spillerum – måske for meget.

I det sidste har han været mere end normalt aktiv. Han har bl.a. oprettet tre notitsblokke hvor han klippe-limer vores stof ind og kommenterer lidt for sig selv. Han har ligsom udfordret mig til en eller anden form for skrivekonkurrence, tror han. Der er en god portion selvhenføring ude og går.

Jeg har selvsagt ikke lyst til at fodre hans sygdom. Det virker også som om det bare opmuntrer ham at jeg sletter hans kommentarer, og hvis jeg blot ignorerer ham bliver kommentarfelterne simpelthen uudholdelige for alle andre. Så nu er spørgsmålet – hvad skal jeg stille op?

Gode såvel som dårlige råd modtages med kyshånd.

Doddo

23 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jeg forstår, at det er generende for jer. Men efter at have fulgt bloggen et stykke tid må jeg sige, at det ikke generer mig. Jeg læste hans første kommentarer (forsøgte), men fandt hurtigt ud af, at det var spild af tid. Har siden bare sprunget ham over i kommentarboksen.

Men, der mangler da et filter her på blogspot, hvor man kan blokere ubehagelige afsendere. Du kan foreslå blogspot det på http://help.blogger.com/?page=contact

11:07 pm  
Anonymous Anonymous said...

Hov, så lige at på den side,jeg henviste til i kommentarern ovenfor, kan man simpelthen rapportere en spam blogger og lignende. Det må være vejen.

Bedste hilsner.

11:13 pm  
Blogger haiku cafe said...

cows grassblades and girlfriends' eyes

11:46 pm  
Blogger b1-66er said...

Hvorfor gjøre Jeg stemning søvnig?

11:56 pm  
Anonymous ion said...

Produktiv fyr. En slags ravende gal duracell-kanin med skrivekløe.

Etter hva han skriver på notatblokkene sine virker det som om om han tar motstand som en utfordring, så det er ikke sikkert at utestenging/sletting av poster er den beste veien å gå. Det kan være bensin på bålet. At han har opprettet egne fora for det han ikke får sagt her tyder jo på det.

Er han syk nok til å bli en nemesis, eller bare irriterende?

12:00 am  
Anonymous ion said...

bare shake away

12:08 am  
Blogger haiku cafe said...

good idea (wasted?)

10:17 am  
Anonymous Sexy Sadie said...

Hvilken blogg er det her?

11:00 am  
Blogger Lasse said...

Ja, hmm det er vel den nemmeste måde Rachel foreslår. Jeg går ud fra at det er ham der Japansk digtning bodega vi taler om? Jeg fatter i hvert fald ikke en brik af hvad han skriver?!? Har du skrevet en venlig mail der slutter med: "fat det så!" ? Så er der jo en teoretisk mulighed for at vores ven kunne forstå at de kommentarer han kommer med gerne må relatere sig lidt mere til emnerne -eller hvordan det nu lige skal lyde?

12:55 pm  
Blogger Lasse said...

På en eller anden måde relatere det sig (overvågning), gå for guds skyld i biografen og se "Das leben des anderen" ( ja, jeg få 5% for hver solgt billet hvis nogen var i tvivl) -den holder og kan være kilde til inspiration i det emne vi taler om.

12:59 pm  
Blogger Mikkel said...

Tak allesammen.

Rachel: Jeg er glad for at høre du ikke har følt dig generet. Vi har haft kontakt med Blogger tidligere, da de troede VI var en spam-blog, så jeg ved ikke rigtigt. Desuden tager alt tusind år med dem.

B1: Hvorfor ikke? Det er definitivt værd et forsøg.

Ion: Hvis han er mit nemesis, hvad er så hybris? Jeg har aldrig udfordret andre guder end Jesus, og han er en tøsedreng.

Sexy Sadie: HALLAIEN!!! Dette er den KUULESTE Brann supporter blogg. Snart lansere vi velvære pakken!! (sic)

Lasse: Du er min helt. Japansk digtning bodega - genialt. Jeg tror dog ikke man kan argumentere med ham.

B1, som også har haft ham på besøg, har foreslået at begrave ham levende i en myretue, smurt ind i honning. Jeg tror det bliver sådan noget. Men jeg må lige i tænkeboksen.

4:40 pm  
Anonymous nicole said...

Ahhh the first time I come to read in a while and it's all bloody jibberish!

7:08 pm  
Anonymous maître said...

kanskje du bare skulle fortsette litt dialekt en stund, hvis han ikke skjønner noe blir det kanskje verre å komme med tidie ting å si

7:23 pm  
Blogger Mikkel said...

Hey Nicole! How the hell have you been?!

7:29 pm  
Blogger Mikkel said...

Kanskje du har rett.

7:32 pm  
Anonymous Anonymous said...

Et geni må tåle irriterende elementer og psykoer som vil utfordre en, ikke et ukjennt fenomen for deg tror jeg.

En god blogg trenger en huspsyko, se på det som et kvalitetstegn.

8:35 pm  
Blogger Lasse said...

Ja, men ikke 2 he he he.....

8:45 pm  
Blogger MGL said...

Min erfaring med denslags fra andre nettsteder er at man ikke skal give dem oppmerksomhet. Ikke mat trollet, som man sier. Det bekrefter bare deres verdensbilde. F.eks. det å slette den linken var en god ide. Og ikke svare på hans kommentarer (men jeg går ud fra at der ikke bliver flere).

Andre bloggverktøy som Movable Type og Wordpress osv. har bedre muligheder for å banne IP-adresser, så han er nødt til å skifte maskine hver gang han skal komme ind på siden, og det er sikkert sjenerende nok til at han i lengden vil forsvinne. Nedsig med nevnte verktøy er at de koster litt penger og at man må leie et eget domene. Men det er jo ikke så dyrt, altså.

10:28 pm  
Anonymous ion said...

Hvis det er et alternativ er Wordpress open source og gratis. Domene/serverplass koster selvsagt litt (et par hundre i året), men da har en til gjengjeld full kontroll. En kan vistnok importere hele historikken sin fra Blogger slik at en ikke mister noe på veien.

1:14 am  
Anonymous børvis said...

minner meg om norsk-stil tentamen

5:24 pm  
Anonymous nicole said...

I'm very well thank you. My lungs are quietly coating themselves with London air and i'm only 1 pint away from liver failure. I do love this city.

11:50 pm  
Anonymous børvis said...

nicole, I live in London. Do I know you? Or would you be a completely new person

11:37 am  
Blogger Mikkel said...

Nicole and Børvis should get together for a coffee!!!!

12:05 pm  

Post a Comment

<< Home