Friday, October 27, 2006

Hvor viktig er Brann, egentlig?

Det har jeg tenkt på i det siste. Hvor viktig er Brann, egentlig? Etter at Brann tapte mot Rosenborg, og bekjente av meg så det sure fjeset mitt, kom det spørsmålet: Hvor viktig er det, egentlig?

Etter å ha lest, hørt og til dels opplevd enkelte Brann-supporteres herjinger de siste ukene, det vil si kasting av alt fra cola til egg, knusing av stoler, drapstrusler og generell aggressiv oppførsel, spør jeg meg selv det samme: Hvor viktig er Brann, egentlig?

Det er selvfølgelig viktigere at livet ellers fungerer: at man klarer å nå sine mål, fullfører sine studier, har jobb, kjæreste, og omgåes mennesker som vil en vel. Brann kan ikke hjelpe oss med viktige arbeidsoppgaver, avgjørende eksamener eller ekteskapsproblemer. Men Brann kan gi oss håp og glede, og samtalen vil aldri gå i stå når to Brann-supportere møtes.

Da jeg var syk (obs: blir litt personlig her nå, ja) og lå innlagt på kreftavdelingen på Haukeland var det vesentligste å bli frisk. Alt annet var selvfølgelig underordnet. Men samtidig var Brann viktige for oss fotballinteresserte vestlendinger som var innlagt der. Det var Brann som ga oss et positivt felleskap. Det var Brann som fikk oss til å tenke på noe annet. Det var Brann som ga oss noe å snakke om, noe som ikke handlet om sykdom.

Når Brann hadde vunnet smilte plutselig alle på den ellers så triste avdelingen. Leger kunne starte tunge pasientsamtaler med en lett henvisning til Brann, og pasienter med mørke fremtidsutsikter fikk noen etterlengtede lyse øyeblikk.

Og slik har det alltid vært med Brann. Brann er verdens naturligste samtaleemne. Brann er glede og trøst. Brann representere samhold og fellesskap. Brann er tro, håp og kjærlighet. Brann er ekte lidenskap.

Vandalisme, mobbing og aggresjon har ingenting med Brann å gjøre. Det er på tide å ta klubben vår tilbake. Det er på tide å vise at vi ikke lar oss knekke av verken tap eller tullinger. Det er på tide å hylle klubben som sørger for at følelseslivet vårt aldri er tomt og kjedelig.

Doddo

2 Comments:

Anonymous maître said...

ok gi meg noe cola så jeg kan kaste 'an

7:54 pm  
Blogger haiku cafe said...

the noise of combat avoider--up a dark gum tree..

squid ink--
a small thing
not a pearl.


..there are a few hundred people (from various sites i influence) interested in extreem writing contests--and laying bets!)--this could easily be harnessed and increased but, for a test-run, we will start small?

MONEY!

of course the rules of engagement may need hammered out--i am up for none.. but, hey:)

11:29 am  

Post a Comment

<< Home